podcasts

Hoe start je een podcast?

Delen

Je luistert waar je wilt. 

Je luistert wanneer je wilt. 

Dat maakt een podcast ideaal voor tijdens het pendelen, wandelen, sporten of bij eentonige huishoudelijke taken. Het is dan ook niet meer dan logisch dat podcasts als paddenstoelen uit de grond schieten. Maar hoe start je een podcast?

Download de checklist podcasts

doe je research

Bepaal een centraal thema  

Je start een podcast omdat je iets te vertellen hebt aan een specifieke doelgroep

Welke waarde creëer je voor de luisteraars? Welke problemen/vragen lost je podcast op? Analyseer de noden van je doelgroep en de markt. Geef relevante zoekwoorden in op podcast platforms en kijk waar al een publiek voor is. Hoe onderscheid je je van al bestaande podcasts? 

Grondig vooronderzoek = grotere kans op slagen. 

Bepaal de gemiddelde lengte 

Size does matter, zolang de content maar interessant is.  

Toch zijn er twee factoren die de lengte van je podcast bepalen. 

Hoe veel tijd maakt je doelgroep vrij voor een podcast? 

Als je doelgroep voornamelijk bestaat uit CEO’s met een verschrikkelijk druk leven, dan moet je geen podcast van 3 uur inspreken. Zij houden het liever snackable. 

Wat is je centrale thema? 

De complexiteit van je thema bepaalt hoe lang je erover kunt spreken. Spreek je over industriële productieprocessen? Wees je er dan van bewust dat je luisteraars daar geen uren naar luisteren.

Maar als je luchtigere onderwerpen aanhaalt, is een langere podcast mogelijk. Denk maar aan amusante interviews met interessante personen.

Analyseer succesvolle podcasts 

Luister naar andere succesvolle podcasts en noteer wat de sterkte kanten ervan zijn. Wat pas je hiervan toe op je eigen podcast

Denk dan aan zaken als: 

  • Titel 
  • Geluidskwaliteit 
  • Lengte 
  • Inleiding 
  • Spreekstijl 
  • Indeling/hoofdstukken 
  • Distributie 

Bedenk een duidelijke titel 

Naast je logo is ook de titel een aspect van je podcast dat je doelgroep als eerste ziet.  

Een goede titel heeft de volgende eigenschappen; 

  • Uniek & creatief  
  • Makkelijk te spellen/vinden  
  • Maakt het onderwerp duidelijk 

Een ondertitel is de perfecte plek om je zoekwoorden in te verwerken zodat je podcast beter gevonden wordt. 

podcast professioneel materiaal en begeleiding

Investeer in kwalitatieve opnames 

Een van de grootste voordelen aan een podcast is het feit dat het enkel geluid weergeeft. Je hoeft in principe geen rekening te houden met visuals of camerawerk.  

Wel belangrijk te investeren in goede geluidopnames dus. 

Geluid is namelijk een bepalende factor voor je podcast. Omgevingsgeluid, slechte verstaanbaarheid, echo’s en ruis op de opname kelderen de waarde ervan. 

Kies een hostingplatform 

Een podcast voorbereiden en opnemen is maar de helft van het werk. Eens je een mp3-bestand in handen hebt moet dit ook nog tot de doelgroep brengen.  

Dat doe je via een goed hostingplatform. Jij uploadt de podcast, waarna het hostingplatform het bestand verspreidt naar andere podcast-services zoals Apple Podcasts, Google Podcasts, Spotify, Overcast, enzovoort. 

Ook voor podcasts geldt de regel: sharing is caring! 
Zorg dat je gevonden wordt op zoveel mogelijk platformen. 

Kies dan ook het platform dat best past bij jouw plannen en budget.

 

Ontwikkel een promotie- en distributiestrategie 

Hoe ben je van plan om je podcast tot bij je doelgroep te krijgen? Het juiste hostingplatform vinden is één zaak. Maar je doelgroep vind je podcast niet op magische wijze.  

Daarom moet je nadenken over een distributiestrategie. Welke kanalen gebruik je om je podcast aan de man te brengen, te promoten? 

Hier zijn alvast enkele voorbeelden: 

  • Je eigen website (website, social media pagina’s, YouTube) 
  • Bedrijfspagina’s op social media 
  • YouTube-kanaal 
  • E-mail naar relevante contacten 
  • Advertenties op social media 
  • Mond-aan-mondreclame 

Start niet met 1 losse aflevering.  Wanneer je van start gaat, doe het ineens met 2 – 3 afleveringen. Zo creëer je een duidelijk beeld van wat luisteraars kunnen verwachten, wat je stijl is, waarover het gaat. Je creëert zo ook een honger naar meer.  En de kans dat ze zich registreren om de volgende te beluisteren neemt toe. 

Denk na over post-productie 

Eens je alle audiofragmenten hebt opgenomen, moet iemand deze samenbrengen tot een vlot geheel. Kies een specifieke volgorde voor de verschillende fragmenten, een inleiding, een muziekje of zelfs aanpassingen aan het geluid. 

Doe je dit zelf? Of besteed je het liever uit aan een professionele partij zoals MOTCHA? 

De kwaliteit van je post-productie is bepalend voor de resultaten van je podcast. 

Spreek een sterke inleiding in 

Je kunt elke aflevering nieuwe luisteraars winnen. Zeker als je afleveringen losstaan van elkaar.  

Die nieuwe luisteraars geef je graag duiding voor je aan de podcast begint. Dat doe je met een korte, maar duidelijke inleiding

Zo’n inleiding is lang genoeg om duidelijk te maken aan nieuwe luisteraars wat het onderwerp is, maar ook kort genoeg om oudere luisteraars niet nodeloos te irriteren.

Bereid je goed voor 

De tijd die je luisteraars voor je vrijmaken, is kostbaar. Ze moeten nadien het gevoel hebben dat het een juiste keuze was om die tijd aan jou te geven. En dat doe je alleen door een boeiende podcast af te leveren

Door je goed voor te bereiden, verhoog je de kans dat je luisteraars de podcast als boeiend ervaren. Je weet perfect wat je zegt, wanneer en hoe lang de podcast duurt. 

Daarnaast helpt zo’n voorbereiding je om gemakkelijk uit je woorden te komen. Improvisatie is een goed recept voor veel stopwoorden en tussentijdse stiltes. Als je een planning hebt, schakel je snel over van punt A naar punt B.

Gebruik spreektaal 

Een podcast is in het beste geval een gesprek tussen jezelf en je luisteraar.  

In schrijftaal zijn je zinnen grammaticaal correct maar bevatten ze woorden die je op café nooit zou gebruiken. 

Bij spreektaal zijn de zinnen korter en niet altijd volgens de regeltjes. 

Dat maakt spreektaal veel natuurlijker & menselijker. Je podcast komt op die manier luchtiger over. 

Maak het persoonlijk 

Personalisatie in content is altijd fijn. Ook podcasts ontsnappen daar niet aan. We zeiden net al dat een podcast in het beste geval een gesprek is tussen jezelf en je luisteraar. 

Probeer daarom niet de feiten op te sommen. Zeg eerst wat jij weet of denkt en pas het nadien toe op de luisteraar. Zo ontstaat er een vlotte jij/ik-dynamiek die variatie en personalisatie in je podcast brengt. 

Oefen, oefen, oefen 

Podcasts durven veel tijd op te slorpen. Creëer daarom eerst enkele testafleveringen ter evaluatie.  

Je smartphone heeft een microfoon, hoog tijd om die te gebruiken. Wat je hiermee opneemt is niet goed genoeg om een echte podcast mee te maken maar in die oefenfase wel super handig. Je kan je intonatie oefenen en ingesproken tekstjes aan elkaar monteren om de overgangen onder de knie te krijgen. Je zal enorm veel leren uit de fouten die je in deze fase maakt. 

Die testafleveringen geven je niet alleen een goed idee van het potentieel van je podcast, maar ook van de verbeterpunten

Dankzij testafleveringen ben je beter voorbereid wanneer je de echte afleveringen online plaatst.

podcasts zitten in de lift