FAQ

Staat je vraag er niet tussen? Geen nood, je kan ons eender welke vraag over video stellen. Neem gerust contact met ons op!

Wat betekent de naam MOTCHA?

Zoals bij elk nieuw bedrijf zijn er talloze brainstorms voorafgegaan.

Bij de omschrijving van wat we deden kwamen we terecht op ‘momentum capture’.
En na enkele glazige blikken naar die horizon in de verte kwam MOTCHA als winnaar uit de bus.

Het bekt goed. Klinkt goed. Staat goed. En klopt daarom bij wie wij zijn! 

Waarom kies ik voor MOTCHA?

MOTCHA

  • werkt en denkt mee van A tot Z.
  • zegt nooit NEEN: je droom is onze uitdaging.
  • kan je video binnen de 24 uur bezorgen.
  • werkt in de Benelux.
  • kan op elk ogenblik in het creatieproces instappen.
  • monteert jouw opnames tot een mooi resultaat.
  • biedt een oplossing voor elk budget.

Voeg daar een enthousiaste bende creatievelingen met jaren technische kennis aan toe, en je hebt een ideale match.

Waarom investeren in video?

Als een foto 1000 woorden vertelt, beeld je dan eens in hoeveel je met video kan zeggen.

Video is de toekomst. Video werkt. Alle cijfers en statistieken zullen je ervan overtuigen.

In 2020 zal video meer dan 80% van de informatiestroom naar potentiële klanten beheersen.

Wat bepaalt de prijs van mijn video?

Die bepaal jij! Naargelang de middelen die je hebt zoeken we samen naar de ideale oplossing.

Wil je zelf filmen, volg dan onze gratis workshops. Wij nemen dan het monteren van je over.

Wil je dat wij filmen? Dan nemen we alles met je door: waar, wat, wanneer, hoe, waarvoor.

De prijs wordt bepaald in pre-/post- en productie. Je weet op voorhand wat je krijgt voor welke prijs. Geen verrassingen op het einde van de rit. Je goedgekeurde offerte is ook wat je op je factuur te zien krijgt. Doe alvast onze “5 klik test” en laten we het samen bekijken.

Ik heb mijn keuze gemaakt! Klaar om een video te bestellen. Wat nu?

Eens wij weten wat je wilt maken we je een offerte op maat. Eens goedgekeurd, word je gecontacteerd door Mieke of Sarah. Zij nemen met je alle details door (wie, wat, waar, wanneer, hoe), verzamelen alle info (namen, logo’s) en boeken onze cameradudes en -dudettes (content creators) in.

Zodra de beelden gemaakt zijn worden ze ingeladen en gaan onze monteurs (videomakers) ermee aan de slag. Je kan online een voorvertoning van jouw video bekijken en waar nodig laten aanpassen.

Wat is de ideale duurtijd van mijn video?

Dat bepalen we samen. We hebben natuurlijk wel tips rond de ‘ideale’ duurtijd van jouw social media video’s. Maar naargelang de boodschap én de doelgroep, moet je kunnen afstappen van de regeltjes. Al bij de aanvraag van jouw offerte polsen we hiernaar en maken we graag onderbouwde suggesties.

Kan ik niet gewoon video maken met mijn smartphone?

Tuurlijk wel. Maar voor een goeie video kan je misschien wat hulp gebruiken.

En die bieden we. Volg gratis onze smartphone-video-workshop en we overladen je met tips en tricks.

Zo werken we samen aan jouw online videostrategie.

Hoe verloopt zo’n smartphone-video-workshop?

Wij voorzien: Locatie, notities, informatie, koffie en cake. Jij zorgt voor enthousiasme, aanwezigheid, een smartphone (bij voorkeur niet ouder dan 2 jaar) met min. 16 GB (waarvan 2 gb vrij) en goesting!

De workshop duurt 3u. 2u theorie gevolgd door een kleine oefenronde. Eindigen doen we met een kleine evaluatie en afterdrink.

En slaag je erin 10+ ondernemers of collega’s te verzamelen, dan komen we zelfs bij jou langs! Hoef je niet eens te kiezen uit onze data

Ik zit op Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter, etc. Hoeveel video’s moet ik maken voor al mijn social media?

Je kan al starten met 1. Wij herwerken je video naar alle nodige formaten voor je social media.

Wil je die lange bedrijfsfilm vanop het web ook verkort op facebook en Instagram. Dan gaan we daar in post-productie voor jou mee aan de slag. Daarvoor dient ook onze pre-productie check.

Zo krijg je op het eind van de rit je video in alle nodige formaten voor al je social media platformen aangeleverd.

Moet ik naar Aartselaar komen voor studio opnames?

Als je audio opnames wilt maken best wel. Als je een grote studio zoekt met bijhorend led scherm is het ook wel aangeraden.

Maar wil je met greenkey werken? Dan kunnen we ook met onze pop-up studio naar je toekomen. Voor de podcast/webinar en live streaming komen we met alle materiaal graag jouw kant uit!

Wat zijn jullie verplaatsingskosten?

Wij rekenen hetzelfde bedrag aan ongeacht waar in Vlaanderen je woont of werkt! MOTCHA maakt geen onderscheid. Oostende of Heusden-Zolder, Antwerpen of Gent: allemaal hetzelfde voor ons.

Ons hoofdkantoor en studio’s bevinden zich in Aartselaar. Onze medewerkers reizen het land door.

Wat betekent pre-productie of post-productie?

Een video maken is een proces. Er is de denk- en voorbereidingsfase (pre-productie), de opnames (productie) en de montage en nabewerking (de post-productie). Bij MOTCHA kan je terecht van A tot Z, of pik je in waar je wilt.

Moet ik een scenario schrijven?

Dat moet niet, maar het helpt natuurlijk wel. Maar geen nood, wij kennen mensen die in plaatjes denken.

Meer nog, we hebben ze in dienst!

Wat gebeurt er in post-productie?

Zij zorgen dat ruwe beelden tot een mooie video verwerkt worden. Eerst en vooral door een goeie montage. Maar ook nabewerkingen in kleur en geluid (zelf opgenomen of sfeermuziek) of het toevoegen van teksten, namen, titels en je logo’s.

Zelfs animatie, meertalige ondertitels of voice-overs zijn mogelijk!

Kan ik de montage bijwonen?

Dat kan! Ofwel monteren we ter plekke (bij halve dag opname), ofwel kom je langs in onze studio’s en montagecellen.

Na afspraak bieden we je graag een koffietje aan in ons HQ en nemen we samen beelden en montage met je door.

Help! Ik spreek geen Engels/Frans/andere taal?

Geen nood! Video’s kan je best sowieso ondertitelen (verhoogt kijkersaantal en toegankelijkheid van jouw boodschap). Dus praat gerust in je eigen taal of dialect.

De ondertitels zorgen dat iedereen je snapt, in elke taal die jij wenst. En daar kunnen wij ook voor zorgen.

Wat is een content creator?

MOTCHA kiest ervoor om cameramensen in te schakelen die meer kunnen dan enkel technisch mooie beelden maken. Naast hun extra curriculaire activiteiten (zoals drone operator, fotograaf en grafisch ontwerper) kunnen ze ook ter plekke monteren, waar je bij bent. En dat noemt men content creators!

Wat betekent cam-joe?

Cam-joe is de samenstelling van cameraman en journalist. Een ‘reporter’ dus. Iemand die filmt wat hij ziet, met de camera in de hand trekt die door het hele land. Lees hier meer!

Wat is een video-snack?

Een video snack is een verkorte weergave van je langere video.

Heb je een mooie bedrijfsvideo gemaakt voor het web, dan wil je daar ook mee pochen op al jouw social media platformen. Maar niemand kijkt 3 minuten video op Instagram.

Noem het een proevertje, een voorsmaakje, een verkorte montage, een video-snack dus.

Wat is een tutorial?

Een tutorial is een vorm van opleiding in video. Dit wordt gebruikt in veel technische bedrijven. Maar ook een garagist kan mooi in beeld toelichten hoe je olie moet vervangen, of een fietsenmaker kan uitleggen hoe je een band kan repareren.

Wat is een explainer?

Beelden zeggen meer dan woorden. Een explainer video legt in beelden uit wat je moet doen. Meestal gebruikt men hiervoor 2D animatie.

Eigenlijk het best te vergelijken met een goed en snel geanimeerde PowerPoint-presentatie maar waar je zelf kan bepalen hoe het eruit ziet en welk verhaal je vertelt.

Wat is een lead? Wat is lead-generation?

Dat is gewoon fancy marketing taal voor ‘potentiële klant’.

Lead-generation is gewoon het ‘lokken’ van potentiële klanten. En daarvoor is video een goeie tool (middel dus).

Wat is een conversie?

In marketing termen bedoelt men hiermee het omzetten (door overtuiging) van een potentiële klant naar een klant, van kijkers naar kopers.

Als je weet dat 57% van de mensen een grotere bereidheid tonen tot het kopen van een product of dienst na het kijken van een video, weet je waarom video werkt!

Wie zijn die MOTCHA medewerkers?

Gewone mensen… een tikkeltje gek, maar zijn we dat niet allemaal? Maar geen nood: bij MOTCHA werken technische nerds en geeks, maar ook mensen met sales- en marketingachtergronden. Die zowel marketing- en shoptalk als mensentaal spreken. Zin in een meet & greet?