Vooraleer je begint aan het schrijven van een script, bepaal je wie je doelgroep is en wat de doelstelling van je animatievideo is.
Je doelgroep heeft altijd een probleem of een vraagstuk, waar jij een oplossing voor biedt.
Het is van belang dat je dit probleem of vraagstuk aan het begin van je animatie laat terugkomen. Niemand wil anderhalve minuut naar een animatievideo kijken om er daarna achter te komen dat de oplossing die wordt aangereikt, niet geschikt is voor het probleem waarmee hij/zij zit.
Begin je animatievideo dus met de vaststelling van het probleem en vertel meteen welke oplossing jij concreet biedt.
Om je doelgroep te boeien moet je ze triggeren en dat doe je het best door in te spelen op de gevoelens en emoties van je doelgroep.
“Els verspilt veel tijd aan het ingeven van administratieve gegevens van klanten. Wij hebben daar een oplossing voor.”
Dat is een mogelijke manier om het probleem en de oplossing te vertalen, maar echt uitdagend en triggerend is het niet. Daarnaast speelt het totaal niet in op de emoties die de doelgroep voelt bij het probleem.
“Doordat Els veel tijd verliest aan het ingeven van administratieve gegevens, is ze iedere vrijdag laat thuis. Haar kinderen zijn daar niet zo blij mee. Door onze speciaal ontwikkelde tool vertrekt Els nu iedere vrijdag op tijd naar huis en heeft ze extra quality-time met haar gezin.”
Bij deze versie wordt veel meer op het gevoel ingespeeld. Je wil als kijker nu verder kijken om te meer te ontdekken over hoe de tool precies werkt en vooral over hoe die precies voor jou kan werken.
Je toont je doelgroep de voordelen van jouw oplossing, je laat ze er de meerwaarde van inzien.
Je doelgroep moet zich betrokken voelen bij jouw oplossing. Dat bereik je het beste door een verhaal te brengen door middel van storytelling.
Natuurlijk kun je heel sec vertellen wat je product of dienst inhoudt en wat de voordelen ervan zijn.
Maar als je een verhaal brengt over Els, hoe haar dag eruit ziet, waardoor ze tijd verliest, en wat de onfortuinlijke gevolgen daarvan zijn, neem je de kijker mee in je verhaal.
Dat creëert herkenbaarheid en betrokkenheid.
____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>
Als je duidelijk hebt gekaderd wat het gevoel is dat je wil aanspreken in de animatievideo en welk verhaal je wil vertellen, schrijf je dit uit in scènes en teksten.
Beschrijf in chronologische volgorde welke beelden er moeten worden getoond en welke teksten hierbij horen. Dat is de basis voor de persoon die de animatie maakt, dus beschrijf de scènes zo uitgebreid mogelijk.
Geef verder de nodige achtergrondinformatie. Vertel bijvoorbeeld wat voor een persoon Els is en beschrijf de gevoelens en emoties die je wil weergeven in bepaalde scènes.
De gemiddelde animatievideo duurt 60 tot 90 seconden. Zoveel mogelijk tekst in die korte tijdsspanne stoppen, zorgt ervoor dat je boodschap niet helder overkomt.
Formuleer zinnen daarom kort en krachtig. Breek lange zinnen desnoods op in meerdere, kortere zinnen.
Wist je dat dat onze aandachtstpanne tegenwoordig lager ligt dan die van een goudvis? In amper 8 seconden beslist de kijker of hij je video uitkijkt, of liever verder scrollt. Door de probleemstelling in de eerste seconden duidelijk te maken, verhoog je dus de kijkkans op je online video!
Je wil dat mensen snel snappen waar de animatievideo over gaat, en ook dat het meteen duidelijk is welk voordeel jouw oplossing inhoudt.
Hou het daarom simpel. Een uitgebreide uitleg kan je altijd nog geven wanneer mensen je gecontacteerd hebben na het bekijken van de animatievideo.
Daarnaast mag je er ook niet vanuit gaan dat iedereen vakjargon begrijpt, en dat ze al een bepaalde voorkennis hebben over je product of dienst.
Humor werkt altijd. Mensen onthouden humor. En als ze het echt grappig vinden, willen ze de video ook delen met vrienden en familie.
Probeer, indien gepast, dus altijd (een beetje) humor te verwerken in je script. Dat kan in de tekst of in de animatiebeelden zijn.
____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>
Wat wil je dat de kijker onderneemt na het bekijken van je animatievideo? Verwerk dat in een duidelijke call-to-action. Je moet mensen letterlijk vertellen wat je van ze verwacht.
Ook hier kun je op het gevoel van de doelgroep inspelen:
“Jij gunt je medewerkers, net als Els, toch ook meer quality-time met hun gezin? Wij tonen je graag vrijblijvend de voordelen van onze tool! Bezoek onze website en contacteer ons”
Heb je alles op papier gezet? Ga er eens voor zitten, zeg het hardop en doe de ‘oma-test’: als je de oma de boodschap zou begrijpen, is ze universeel verstaanbaar.
Neem deze feedback ter harte en verwerk het in je script.
Een pakkend script geschreven en klaar om je animatievideo te laten maken? Daar helpen wij je als audiovisueel expert graag bij.
Wist je dat we ook kunnen helpen bij het uitschrijven van een script? Ons creatief team kent alle ins en outs, samen werken we dat beste script voor je boodschap en doelgroep uit.